מה השתנה הלילה הזה?

פורסם על ידי טל פסטרנק מגנזי  עובדת סוציאלית, מנחת קבוצות, מטפלת ומרצה בתחום שכול אובדן וטראומה.

משבר הנובע מתוך אובדן ובעיקר אובדן פתאומי, המתרחש ללא הכנה מוקדמת, פעמים רבות כאשר מדובר באנשים צעירים הוא אחד המשברים הכי גדולים עבור בני האדם.
במצב של אובדן עמוק העולם משתנה וגם האדם האבל. החיים ומי שהיו לפני אינם אותם חיים אחרי. פעמים רבות אנשים מתגעגעים למי שהיו, מתגעגעים לעולם הבטוח והאופטימי בו חיו קודם ומתקשים להמשיך הן בהתמודדויות יומיומית והן בלהכיר את עצמם מחדש.
תהליך קולאז' הנשמה מסייע ותומך מאוד בתהליכי ליווי במצבי אובדן.
מניסיוני העבודה על "סדרת הועדה" שהיא הסדרה הפסיכולוגית, מזכירה פעמים רבות לאנשים שהחלקים שהם "שכחו", עדיין נמצאים בתוכם. בתהליך הם יכולים למצוא בעצמם שוב את הדמות האופטימית, או המצחיקה ואף את הדמות החזקה.
בנוסף דרך הדימויים והכנת הקלפים, הם יכולים להבין ולקבל יותר לעומק את השתנות העצמי שמתרחשת לאחר האובדן. לדוגמא, אחות שכולה שהכינה את קלף ה"אחות השכולה". תוך כדי התהליך העמיקה את העבודה על הזהות הזו והתפקידים החדשים שדמות זו מזמנת לה.
העבודה בקלף על החלקים של האור והצל מסייעת בתהליך המורכב והכל כך משמעותי בתהליכי אבל, תהליכים בהם מתאפשרת היכולת לקבל את ה"גם והגם" הנמצאים בכל קלף ובכל סיטואציה.
סדרה נוספת משמעותית בתהליך זה הינה "סדרת הקהילה". היכולת לייצר קלפים של דמויות תומכות המלוות בדרך, קלפים המייצגים אנשים שמחזקים ומהווים משאב להתמודדות כמו בני משפחה וחברים, מזכירים לאבלים שהם לא לבד.
היצירה של קלפים המייצגים את האנשים האהובים שהמשיכו הלאה ונפטרו,היא תמיד מפגש מרגש ועוצמתי ביותר. פעמים רבות ניתן להכין קלפים המייצגים את ה"וייב" או הרוח שלהם ופעמים רבות ניתן להדפיס תמונות של האנשים היקרים ולייצר קלפים עבורם עם דמותם האמיתית. הכנת קלפים אלו הינה דרך מצוינת להמשיך את הקשר עם האנשים היקרים שהמשיכו הלאה ולהמשיך לקבל מסרים דרך קלפי הנשמה שמהווים צינור כה משמעותי עוצמתי ואינסופי.
אסיים בשיר שכתב אחי אבירם פסטרנק ז"ל שנמצא על המחשב שלו לאח מותו.

Falling angels/ Aviram Pasternak

There is a big hole in the sky
It is yellow and blue – very bright
I can see that you are worried trough your eyes
Everything will pass till the night

We are falling angels
We just forgot it
We lost our, faders and smiles
Still, it's not the time for goodbyes

Believe – and the universe will embrace you
Dance in the circle of fire
Fly among the gentle fairies
And you will go only higher…higher…higher…

We are falling angles
If you will try you will remember again
We are falling angles
In the forest of Eden lays the women in the man

בהשראת השיר הוכנו שני קלפים של אחיי :

אני הוא זה שלא מפחד מהפחד
אני הוא זה שמפזר שמחה ואהבה בעולם