טיפול בפוטותרפיה: להתמודד עם אתגרים רגשיים באמצעות צילום

טקסט מתוך כתבה שפורסמה בעיתון הארץ. ראיון עם מיכל שהם שביב פוטותרפיסטית, מטפלת רגשית,יועצת, מורה, מדריכה ומנחת קבוצות.

אחד הכלים הבולטים בתחום הטיפולים הרגשיים באמצעות אמנות הוא טיפול בפוטותרפיה. מדובר בשיטה בפסיכותרפיה שבה הצילום מאפשר כניסה אל עולמו של המטופל והתבוננות מעמיקה בעולמו הרגשי. לשיטה יתרונות רבים. היא מתאימה לכל גיל, החל מילדים ועד קשישים ובעידן הסמארטפון והמצלמות בטלפונים הניידים היא מאוד נגישה. בנוסף, היא מאפשרת גם ללא שיח מילולי לטפל בבעיות רגשיות מורכבות, למי שמתקשה לדבר עליהן בצורה ברורה.

מיכל שהם שביב 

"פוטותרפיה היא טיפול רגשי באמצעות צילום וצילומים. זה טיפול עוקף מילים ושכל, המאפשר למטופל להגיע לעומקים שלא תמיד ניתן להגיע אליהם באמצעות שיחה בלבד, במיוחד כאשר עוסקים בתכנים שאינם מודעים ולרוב מודחקים", מספרת הפוטותרפיסטית מיכל שהם שביב.

אל תחום הפוטותרפיה הגיעה מיכל לאחר שנים רבות של עבודה עם נוער בסיכון כיועצת חינוכית וכמדריכה בתחום מיניות, מגדר ומשפחה בשירות הפסיכולוגי הייעוצי. לאורך הדרך אספה מיכל כלים טיפוליים רבים, בהם NLP, דמיון מודרך, שימוש באמנויות במצבי טראומה ודחק, קלפים השלכתיים ועוד כלים רבים נוספים אשר התווספו אל התארים בפסיכולוגיה וייעוץ חינוכי אותם סיימה בהצטיינות.

אל תחום הפוטותרפיה התחברה מיד לאחר ששמעה הרצאה בנושא. כמי שעבדה רבות עם בני נוער, חיפשה מיכל דרכים לא מילוליות לתקשר עימם, והפוטותרפיה ענתה על צורך זה. התשוקה שבה מיכל מדברת על התחום, וסיפורי ההצלחה של מטופליה – צעירים ומבוגרים כאחד – מבהירים כי הבחירה שלה הייתה בהחלט נכונה עבורה.

"המטופלים חווים התעוררות מחודשת לחיים"

"פרט להוראה, הנחייה והדרכה במכללות וארגונים שונים, אני מתמקדת כיום בטיפולים פרטניים", מספרת מיכל, "אני נפגשת עם אנשים שנמצאים באיזושהו צומת כמו מחלה, גירושין, מוות של אדם קרוב, ועוד. בטיפול אנו משלבים שיח עם פעילויות הקשורות למדיום הצילומי כשהמטרה היא, כמו בכל טיפול רגשי, להביא לשיפור בהרגשה של המטופל, לתרום לרגיעה, ויסות רגשי, תׅפקוד גבוה יותר והגשמה של מטרות. כשאנו עובדים עם הכלים הצילומיים, מתרחש תהליך תרפויטי וניכרת התעוררות מחודשת לחיים ושינוי באנרגיות".

מיכל מוסיפה כי טיפול באמצעות פוטותרפיה מתאים לאנשים בעלי זיקה יצירתית ותשוקה לביטוי עצמי בערוצים ויזואליים עוקפי מלל ומודעות, כמו גם למטופלים שבוחרים לנסות כיוון חדשני מעבר לטיפול מילולי קונבנציונאלי. פוטותרפיה גם יכולה להתאים בשיקום מטופלים עם קשיי תקשורת, מגבלות שפתיות, פציעות ראש, ועוד. 

פינת יצירה עם מספר תמונות בהכנה לקולאז'
"פעולה שיוצרת איחוי גם מבפנים". קולאז' הנשמה צילום: באדיבות מיכל שהם שביב

"ישנו מגוון עשיר של טכניקות וכלים פוטותרפיוטיים, ואני מבררת עם כל מטופל את הכיוון המתאים לו ולמקום שבו הוא נמצא", אומרת מיכל, "לעתים המטופל מצלם את הסביבה ולעתים את עצמו. במקרים מסוימים נכון לעבוד בשיטה השלכתית שבה אנו מביטים על צילומים הלקוחים ממקורות חיצוניים ודרך התבוננות בצילומים, המטופל משליך עליהם תכנים אישיים ופנימיים".

היא מוסיפה כי לעתים נכון להשתמש בפוטוביוגרפיה דרך דפדוף באלבומי משפחה, שחזור זיכרונות ילדות, ניתוח הנרטיב ושיכתוב הסיפור של המטופל "השיטה מעניקה למטופל הזדמנות להתבוננות רפלקטיבית על דברים שהתרחשו בעברו ושלא הייתה לו הזדמנות לעצור, לחוות ולעבד אותם לעומק בזמן אמת", מסבירה מיכל, "באותה הזדמנות אנו גם יכולים לעבוד על שינוי הנרטיב, ויצירת חוויה מתקנת דרך עבודה עם הצילומים ו-reframing (מסגור מחדש)".

קולאז' הנשמה: תרפיה באמצעות יצירת קלפים אישיים

כשאביה של מיכל נפטר לפני כעשור, היא נעזרה בכלים הצילומיים כדי להתגבר על האובדן. באופן אינטואיטיבי הכינה מיכל קולאז' המורכב מצילומי ילדות שלה ותמונות של אביה מהחודשים האחרונים לחייו. "בעזרת הקולאז' חיברתי את הזמנים והקצוות לדבר אחד שלם", היא מספרת, "הקולאז' בעצם מאפשר פעולה חיצונית של איחוי, אשר יוצרת את האיחוי הזה גם מבפנים. העבודה על הקולאז' עזרה לי מאוד בעיבוד האבל והפרידה מאבי".

לאחר שהתנסתה בתחום, גילתה מיכל שתהליך התרפיה באמצעות קולאז' (קולאז הנשמה) הוא כלי תרפיוטי מוכר בארצות הברית. מיכל נסעה ללמוד אותו והייתה חלוצת המטפלים בשיטה בארץ. 

"שמחתי לגלות שישנה קהילה בינלאומית שעובדת בשיטה העוצמתית של קולאז' הנשמה ומובילה תהליכים של עבודה פנימית עמוקה מאוד. אני ממובילי השיטה בארץ ומטפלת בה בסדנאות או במסגרת טיפולים פרטניים כחלק מארגז הכלים של הפוטותרפיה", מסכמת מיכל, "השיטה הינה מותג המוגן בזכויות יוצרים והחל מ-2021 הוסמכתי להנחות בישראל קורסי הכשרה למנחים, מטפלים ומאמנים המעוניינים להשתלם ולעבוד עם השיטה בקבוצות ובתהליכים פרטניים".


אני היא הנצחיות והמיסתורין במימדים שמעבר לזמן ולמקום…